KungsgardenCats, Vardag & Show

Alla inlägg under juli 2011

Av Ullis Lindblom Granlid - 6 juli 2011 21:45

Bara vi kan hjälpa våra katter!!
 

Ok, nu hoppas jag många många läser detta, och tar det på allvar! Det här är inte läge för strutsfasoner! Jag vet att många av er valt att inte HCM-testa, men kan säga att det är ett litet problem jämfört med detta kommer att bli om vi inte stämmer i bäcken! Betydligt fler bengaler är drabbade av detta än HCM!

PK- def. är en blodbrist sjukdom, där katten saknar förmåga att bilda röda blodkroppar. I värsta fall blir den helt anemiskt och dör. Det förväxlas ofta med FIP, torr FIP då företrädesvis, den blöta är ju mkt lättare att diagnosticera.

UC Davies, labbet i USA som är i spets på genetiska tester har länge erbjudit detta test, då det varit allmänt känt att aby - somali har problemet. Och vad finns i bengalen?? Jo aby såklart.

Nu har man börjat testa bengaler, både från USA och Europa och det visar sig att antalet bärare är enormt och  mängden positiva katter stort! Min väninna Gail har talat med labbet och fått info som med säkerhet bekräftar detta, och hon har beslutat testa alla sina katter. Detsamma gäller då hennes samarbetspartners, de kommer ocksån testa alla sina avelsdjur. I Europa ska Holland ha en eloge, som gått i spetsen för detta och spridit informationen.  Jag känner redan ett tjugotal uppfödare som seriöst nu går igenom sitt avelsmaterial, och ser till att få testat de nyförvärv de gör.

Vi har börjat testa, vi har varit lyckosamma so far, men jag har inga illusioner om att inte hitta iallafall ett par bärare bland våra katter. Så utbrett som det är.

Nu får alla självan och illamåendet stiger.. jag vet.. "Oj men jag kan ju inte testa, tänk om de är positiva..då måste jag ju kastrera mina katter .."  Låter kanske krasst men jag vet att många tänker så.

MEN DETTA HANDLAR INTE OM ATT SLÅ UT SIN AVELSBAS!!Utan bara att veta vad man har! Har man en bärare tex, så ska h*n ju inte paras med en annan bärare. Vi kan inte kastrera alla våra bärare, det vore vansinnigt, då skulle vi inte ha någon ras kvar!

Tom en positiv katt som är frisk  kan ju teoretiskt användas i avel, ihop med en negativ kan det ju bara bli bärare, som alltså blir helt friska sunda sällskapskisar. Men då bör man nog diskutera med veterinär och kanske testa katten med blodprov först för att se hur den mår...
Däremot bör man med denna vetskap som nu finns inte spara nya bärare till avel! Utan har man en kull där man tex att mammakatt bär, men inte pappa, och man gärna vill spara en hona. Ja då får man kanske testa alla de honor som finns i kullen och faktiskt välja den som är fri, istället för den med störst fläckar- minst öron etc.

OM VI ALLA GÖR DETTA SÅ ÄR PROBLEMET UR VÄRLDEN PÅ ETT PAR GENERATIONER! 

Och för er som vill exportera avelsdjur kommer det bli oundvikligt, redan nu kräver oerhört många utländska uppfödare att få kattungen testad - ja om inte föräldrarna är fria då. Tyvärr talar ju ofta pengapungen, så det argumentet biter kanske lite bättre än att skydda sina sällskapsköpare! Vilket för mig är minstlika viktigt! Jag vill INTE riskera sälja små gosnosar som ska dö i förtid pga att jag inte brydde mig...

Precis samma ställningstagande som med HCM. Att jobba för rasens sundhet är ett ansvar som uppfödare, precis som att kunna stå för det man leverar till vem som helst, så långt det bara är möjligt!!

Parar man två bärare blir ju statistiskt sett 25% positiva, parar man två positiva blir ju med eller utan statistik 100% positiva.... 

Nu är det inte så att alla positiva katter dör i detta, jag känner uppfödare som har visat sig ha positiva avelsdjur som är fem år och betydligt äldre, helt symptomfria. MEN en del blir mkt sjuka och ingen vet vilka.. Kanske är det färre bengaler än abysar som insjuknar, vem vet, eftersom problemet kunnat vara "dolt" så länge.
Men man ska också komma ihåg att många veterinärer anser FIP är överrepresenterat bland bengaler.... är det bara FIP???

Detta har verkligen slagit ner som en bomb i bengalvärlden och glädjande nog verkar många många hoppa på tåget och ta sitt ansvar! Jag hoppas att vi i svenska bengaldammen gör det samma!

Det är både busenkelt och förhållandevis billigt! 40 dollar per testkit, dvs ganska precis en tusenlapp för fyra katter. Man betalar via internet och två minuter senare är papprerna i mailen. Bara skriva ut och  hämta topsen i badrummet och börja svabba! Instruktioner medföljer såklart. 

Vi fick mailsvar hem så fort testerna landat på UC- Davies som bekräftade att det var inne, och ca fem dagar senare kom svaren på mail! Idag skickar jag en laddning till,varav två kattungar avsedda för export, bara hålla tummarna!
Här är de länkar ni behöver, jag svara gärna på frågor omnånundrar ngt, i den mån jag kan hjälpa! 

Om sjukdomen:

http://www.abyssinianclub.com/breed-information/breeders-and-breeding/pyruvate-kinase-pk-deficiency.html

http://www.langfordvets.co.uk/lab_pcr_bengal_singapura_pkdef.htm

Till UC- DAvies:

https://www.vgl.ucdavis.edu/services/cat/

Facebook grupp:

http://www.facebook.com/home.php?sk=group_243650058980860


Presentation


Följ våra oss och prickiga små leoparder i vår vardag och på våra äventyr!

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards