KungsgardenCats, Vardag & Show

Alla inlägg under juli 2012

Av Ullis Lindblom Granlid - 24 juli 2012 22:45


Blogg tillhörande kungsgardencats : Vardag & show i vårt bengalkatteri..., Når råttan är borta...

När råttan är borta... dansar katterna på golvet!


Här kommer man hem efter en tur till affärn...

.....!

Blogg tillhörande kungsgardencats : Vardag & show i vårt bengalkatteri..., Når råttan är borta...


... !

Blogg tillhörande kungsgardencats : Vardag & show i vårt bengalkatteri..., Når råttan är borta...


" - Mamma mamma tittaaa va nån har gjort!!
Undrar vem, vi skulle aaaldrig ........"
Blogg tillhörande kungsgardencats : Vardag & show i vårt bengalkatteri..., Når råttan är borta...

Vi hjälper dig å städa mamma apselut!
Tror det va husse.. eller hunden!

Blogg tillhörande kungsgardencats : Vardag & show i vårt bengalkatteri..., Når råttan är borta...

 

Av Ullis Lindblom Granlid - 5 juli 2012 22:30

 

 

 

En härligt prickig kakhög! Chocolate chip cokies...

Nu kommer ett sånt här förnumstigt aplångt inlägg om mina avelstanker igen.. Skitjobbigt tycker säkert flera, men bara sluta läs då nu, o kika på lite bilder eller inte ens det. Den här bloggen är ju min och jag skriver vad och hur jag vill. Hoppas bara ingen tror jag pekar ut någon speciell, det här gäller mer allmänna tankar jag har fått genom samtal och ihärdigt övernitiskt bengalsurfande jorden runt! {#}

Efter att nu ha fött upp bengalningar i mer än et halvt decennium, är det roligt med lite återblick..
Mål och visioner som man började med har delvis förändrats, uppnåtts eller är kvar att fylla.
Sitter ju massa nu och gosar med våra små guldprickisar. Har lyckan att ha Cheetah med smått hemma en vecka då Cheetahs familj är ute på äventyr.

Jag är dödligt kär i detta lilla gäng! {#} De är smått fantastiska allihop.
Ja det har vi fler kullar som är, men det som gör den här lite extra speciell är dels att de närmar sig vårt ideal med riktiga stormsteg, dels att det är hembakt i flera generationer! Med lite hjälp av våra underbara vänner och samarbetspartners.
Jag hävdar att min inställning är helt rätt, ensam är man ingenting. Med samarbete med ett fåtal uppfödare som man delar ideal och litar på kommer man hur lång som helst!
Jag tror inte alls på att köpa katter från alla världens hörn bara för att de är snygga, och byta/låna/sälja till alla som vill ha. Jag får skygglappar på direkt jag hör om de som köper från "alla" och står på kö hos "alla". Det känns inte som om de ska kunna orka bry sig och lära känna alla de blodslinjer och individer de har att jobba med, och vad konsekvenserna av olika parningar ger och kommer att ge på sikt och har gett tidigare.
Dertsamma gäller detta att prompt vilja jobba med alla färger och mönster redan i initialskedet av sin avel. Kan bli mörkrädd när jag inser att basic genetik och färgförärvning är grekiska för många. Då menar jag basic, inte att alla ska ha fördjupat sig in i genetikens obegripliga värld där man kan gå vilse i tanken lätt som en plätt när man kommit en bit in. Men att förstå vilka färger och snönyanser man kan vänta från en viss parning, det är liksom rysligt vikitgt att ha orkat ta reda på! Inte för att det blir en katastrof av oväntat färgutslag, men för att man faktiskt ska vet veta det. punkt.
Det är inte av snikenhet/egoism jag håller mig restriktiv, som de flesta säkert tycker och tror. Utan jag tror att stringens och homogenitet i avelsarbetet är nyckeln till framgång. Och naturligtvis är jag egoist så till vida att jag sätter mitt eget katteri i främsta rummet, dvs jag sparar ju naturligtvis de katter jag tror mest på för eget bruk om jag har möjlighet vad gäller plats. Men samtidigt hoppas och önskar jag allt gott för mina uppfödarvänner, och hjälper gärna med att bidra till utvecklingen även hos dem!

Linjer som man jobbar med och har känt i många år och flera generationer är såå mycket lättare att förstå sig på. Blir något bra var det ju förhoppningsvis väntat, var det så att ngt inte blev så bra som an tänkt går det oftast fortare att förstå sig på varför, och därmed rätta till det hela back on track igen. Kan man få kunskap om tidigare generationers egenskaper och utfall också så är ännu mer vunnet. Jag vill verkligen råda er alla att nörda ner er lite i det material ni har, och inte bara "kolla stamtavlor" o bilder på förfäder utan verkligen försöka få kontakter och tala med de uppfödare som jobbat fram de kissar ni själva har fått till er.

Att jobba med linjer man kan få information om tio generationer eller mer tillbaka är en fröjd. Det hjälper mig oerhört. Jag kan därmed dra slutsatser om framtiden. Som stämmer på det hela. Naturligtvis långt ifrån alltid, men tillräckligt i stort för att det är oersättlig kunskap för mig. Hur sen andra tycker och upplever avlandet får ju stå för dem. Min väg och mina val är rätt för mig, men såklart tror jag att andra kan dra nytta av samma tänk, iallafall till viss del. Beror ju lite på hur man ser på aveln.

För oss är det enda möjliga att avla fram en HEL bengal. Inte en mönsterkatt, inte bara en cool profil.. eller stor kisse.. Allt måste tilltala vår vision om hur en bengal ska se ut. Och det är naturligtvis tidskrävande värre.. Men vi siktar mot målet och äntligen börjar långvarig planering ge ordentlig utdelning! Senaste året har gett kullar med ett väldigt högt snitt. Tidigare har vi också fått riktigt fina individer, men mer någon utstickare i en förövrigt mkt trevlig kull. Mina mentorer har alltid sagt att målet är att få kullar att spara ur där man inte kan välja vilken, för alla är lika bra.. Det delikata problemet har vi fått brottas med några vänder nu, och det är fantastiskt!!
Vi är ju oerhört lyckligt lottade och sitter med en hel drös fantastiska importkissar, som hjälpt vår avel massor. Men vi har också jobbat hårt framåt och sparat egna uppfödningar hela tiden och när jag nu sitter och jämför kullarna från våra hembakta och rena importkombinationer så är det idag så att de mest lyckade kullarna håller samma klass oavsett om föräldrarna är americanos eller infödda.
Det är en konst i sig att plocka ut riktigt bra katter även när man importerar. Allt är ju inte bra för att det är utrikiskt som en del tycks tro.. Vi har finfina bengaler på några ställen här hemma också, som överträffar många importer. Sen jag blev lite varm i kläderna har jag endast importerat katter från uppfödare jag haft span på länge länge. Den senaste i raden av mina importer, Romance, som kommer från Dania i Österrike, von Satara Bengals, är ingen ny bekantskap för mig. Jag har beundrat hennes katter imånga år, redan när vi var färskingar var jag med i en Yahoo-grupp där uppfödare postade bilder på sina katter. Låångt innan Facebook fanns och tog över.{#}

Det fanns både marble, snö o spotted grupper, kanske finns de kvar än? Nåväl, där var Dania flitig på att posta bilder på sina sanslöst vältypade katter, med kanske inte alltid idealpälsar för mig men huvuden och kroppar helt i min smak! Jag tassade ofta in och kikade på hennes hemsida och det fanns nog redan då i huvudet att en sån där kisse gärna skulle få flytta hem till oss. Man hade lite kontakt med gruppmedlemmarna till och från.
Ibland tar saker och ting tid, i detta fallet många år, innan det blir av.
Det blev inte efter de linjer jag dreglat efter då för länge sedan, men hon är också en uppfödare som behållit fokus på vad hon söker och lyckats få med sig sina ideal genom förändringar i sitt avelsmaterial under årens lopp.
Så vår lilla underbara Romance motsvara alla de förväntningar jag en gång hade om en alpprinsessa! {#}
Skynda långsamt i kontakter är mitt råd!!

Jag är ju själv numera visare av skadan, efter att tidigt ha gått på nitar utomlands..Men det har jag redans krivit om här på bloggen.
Jag önskar jag såg fler "helhetsbengaler" hos uppfödarna.. Kan inte nog trycka på detta med typ look o benstomme! Var sitter öronen? Var sitter ögonen?? Små djupt liggande täta ögon får aldrig en bengal att lämna huskatträsket..! Har katten en rejäl vilddjursnos, eller bara en liten tam sötnos???
Till syvende o sist, i betraktarens ögon, inte minst domarnas, spelar looken och huvudet en STOR roll i slutintrycket. Vilket ofta är skillnaden mellan att få en röst i panel eller inte. Eller i att fånga den "vanliga" människans intresse och nå in i hjärteroten. Enligt min erfarenhet så faller de flesta för våra katters intensiva ögon och lejonlook. och bestommen. Inte de granna pälsarna, även om de är grädden på moset i slutänden.

Blev riktigt besviken när jag hörde en familj berätta som kom till oss för att se bengalerna att en uppfödare de haft kontakt med varit mycket överlägsen i sin attityd när de presenterat sina önskemål om en kisse som skulle vara stor och rysligt vacker att se på. Då fick de höra att en sådan katt fick de vara beredda att punga ut med 20-30000 kronor för, till sällskap. {#}
I vår uppfödning är målet att alla som bestämt sig för att dela livet med en bengal skall få en oerhört vacker individ att vila ögonen på, till normalt sällskapspris. Det ska inte vara något sällsynt som kräver oanade resurser i plånboken. Bengaler ska vara exeptionella, det skall vara standard, inte undantag och tillgängliga för alla som fallit för våra magiska kissar.
De allra mest exklusiva stannar naturligtvis hos sin uppfödare för att bidra till framtiden.

Men som sagt, man vill ha kullar där alla är lika bra, och då bör ju trots detta de allra flesta gå till sällskap. En eller två till avel. Åtminstone om de ska leva i geografisk närhet av varann... Så förstår verkligen inte tänket att bra bengaler till familjekatter ska kosta skjortan?? Det gör de ju redan faktiskt. Sällskapsdjur är en investering som många anstränger sig för att få råd med. Nivån på priserna är bra som den är.

Vi har massa jobb kvar här hemma såklart, men helheten är bra nu. Vi har mycket på plats. Skulle tro att om en sådär tio år med finlir så kanske man är helnöjd.. eller ?? Någon som hört om mål som ständigt flyttas framåt allt eftersom utvecklingen framskrider...{#}

Här kommer nu en bildberättelse om vår senaste kull, 4 generationer från vår "start".


Det började med Marmis, Suttlemagic Marmalade, en av våra
första honor.
 Importerad från Australien av Caroline på Leopardettes.
Fantastiska ögon, silkpäls deluxe och bra kropp!

Blogg tillhörande kungsgardencats : Vardag & show i vårt bengalkatteri..., Att baka en bengalkaka..


Marmis fick träffa Lama, vår gyllene prins!
EC Leopardettes Lux of Lama, DSM,DVM.
Miniöron, underbara ögon, färger och pälskvalitet man
fick rysningar av. Och ett stort självförtroende!

Blogg tillhörande kungsgardencats : Vardag & show i vårt bengalkatteri..., Att baka en bengalkaka..


Ur denna kombination föddes Chai N'Cayenne. Till vardags Chai.
Vår första marble och en fin sådan! En mycket lyckad mix av dem båda, med små öron vackra ögon, härliga färger och toppenpäls.

Blogg tillhörande kungsgardencats : Vardag & show i vårt bengalkatteri..., Att baka en bengalkaka..

Blogg tillhörande kungsgardencats : Vardag & show i vårt bengalkatteri..., Att baka en bengalkaka..

Chai växte upp och fick date med BENGALEN, drömmen som blev sann. Vår Idahoprins Cooper. Närmare presentation överflödig.
Han har ALLT, trots vissa brister.

Blogg tillhörande kungsgardencats : Vardag & show i vårt bengalkatteri..., Att baka en bengalkaka..

 

Den här kombon blev otroligt bra! Vi fick en kille som drog blickarna til sig från första sekund. Vi kallade honom Bug, men hans fina namn är Hot Lambourghini. Bug skadade tyvärr ryggen som liten och hans utställningskarrär gick om intet. Han fick bli massivt älskad kelgris hos familjen Ronge. Men vi hann få en kull efter honom. Hans syster Mini Cooper flyttade till Gail o Walt på Absolutely i Idaho, där hon delat helt fantastiska avkomnor. Bla våran New Morning och Gails keeper Edge of Glory, och nu senast Absolutely Rox Da Party, flerfaldig TICA-vinnare redan i späd ålder! *STOLT MORMOR*!!!

Blogg tillhörande kungsgardencats : Vardag & show i vårt bengalkatteri..., Att baka en bengalkaka..


Blogg tillhörande kungsgardencats : Vardag & show i vårt bengalkatteri..., Att baka en bengalkaka..


Vi hade ingen egen hona som behagade löpa när Bug växte upp till en villig ung man som började strila lite här o där i familjens hus.. Tack o lov hade bästaste Gabi o Viktor på Bella Pardus en mer än villig dam, Starwinds Baby Love! Härlig tjej i gyllene toner, bred mullig nos mm. Precis vad som passade Bug! Lika är bra!
De fick en date och fem små godingar blev resultatet!

Bug fick därefter genast njuta livet som kastrat.

Blogg tillhörande kungsgardencats : Vardag & show i vårt bengalkatteri..., Att baka en bengalkaka..


Vi fick tillbaka en "kitten-back" som det kallas på kattspråk,
en fin tösabit vid namn Cheetah
.

Blogg tillhörande kungsgardencats : Vardag & show i vårt bengalkatteri..., Att baka en bengalkaka..

Cheetah blev stor snygg otrolig nosbredd från både mor och far, slickad päls.. vilt flyt i mönstret, spottade ben underbara ögon...

Blogg tillhörande kungsgardencats : Vardag & show i vårt bengalkatteri..., Att baka en bengalkaka..

Så småningom föddes här hemma en annan prins, som vi bakat med hjälp av goda vänner och samarbetspartners, mamma Darling ända från USA, och pappa Fauno ett barnbarn till Cooper, med canadensisk-ättad lettisk pappa.
Hemmahörande i Danmark hos Eva på Benga Bengals.

Efter 9 veckor föddes Romeo och hans syskon!
Underbara älskade små! Kunde inte välja, behöll två..

Fauno med matte

Blogg tillhörande kungsgardencats : Vardag & show i vårt bengalkatteri..., Att baka en bengalkaka..

Romeo är en kalaskille, tonvis med fördelar. Kunde dock haft lite mindre öron och kortare nos.. Det kommer naturligtvis med lite "baksteg" på vägen framåt. Men totalt sett en riktig gigantiskt stor underbart vacker kille. Med supertemperament som hela sin stamtavla!

Romeo liten...

Blogg tillhörande kungsgardencats : Vardag & show i vårt bengalkatteri..., Att baka en bengalkaka..

Romeo större!

Blogg tillhörande kungsgardencats : Vardag & show i vårt bengalkatteri..., Att baka en bengalkaka..

Så möttes då de två... Cheetah o Romeo. Fem ungar blev det.
Och OJ vilken kull! Man blir pirrig i hela kroppen. Cheetah har tidigare visat med Cooper att hon kan producera superbabies, men att det blevl ika bra när vi körde hemmaprodukt till pappa också, det gör oss stolta som tuppar på gödselstacken!
Det har allstå tagit sen 2007 att få till denna kull...!

Den enda flickan är så mycket keeper man kan bara kan önska sig,
får nypa mig själv för att tro att hon är på riktigt.

Out of The Savannah!

Blogg tillhörande kungsgardencats : Vardag & show i vårt bengalkatteri..., Att baka en bengalkaka..

Blogg tillhörande kungsgardencats : Vardag & show i vårt bengalkatteri..., Att baka en bengalkaka..

Blogg tillhörande kungsgardencats : Vardag & show i vårt bengalkatteri..., Att baka en bengalkaka..
 
Hennes bröder är lika flotta de, här kommer lite bilder på dem!
Hade gärna sparat minst en.

Blogg tillhörande kungsgardencats : Vardag & show i vårt bengalkatteri..., Att baka en bengalkaka..

 

Blogg tillhörande kungsgardencats : Vardag & show i vårt bengalkatteri..., Att baka en bengalkaka..

 

Blogg tillhörande kungsgardencats : Vardag & show i vårt bengalkatteri..., Att baka en bengalkaka..

 

Blogg tillhörande kungsgardencats : Vardag & show i vårt bengalkatteri..., Att baka en bengalkaka..

 

Blogg tillhörande kungsgardencats : Vardag & show i vårt bengalkatteri..., Att baka en bengalkaka..

Jag älskar dem alla, de lyckostar som ska få en sån här gosnos
kan bara blunda och plocka upp en det blir lika bra vem de än fångar!

Så, nu är jag klar för nu {#} Men återkommer snart med lite andra
steg för steg visningar av hur "vår typ" av bengal har avlats framåt..


Presentation


Följ våra oss och prickiga små leoparder i vår vardag och på våra äventyr!

Senaste inläggen

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards