KungsgardenCats, Vardag & Show

Direktlänk till inlägg 1 mars 2015

Våra småleoparder växer upp!

Av Ullis Lindblom Granlid - 1 mars 2015 16:15

 

Uzelot & Unicornia


Som vanligt går det fort! Vår underbara U-kull närmar sig 4 månader. Kvar hemma blev ju hela 3 stycken för lite längre utvärdering. Min kloka dotter säger vi måste välja två och släppa en... Men inte ännu. De ska få växa lite till.

Ny pappa på dessa med helt nya blodslinjer. Vet inte alls hur de beter sig. Vilka delar kommer dra iväg? Vilka drag kommer i slutänden utmärka sig mest? Kommer de bli så stora som det verkar, eller hör de till mängden bengaler som är stora tidigt och sen inte växer så vidare värst länge? Vi är ju bortskämda med linjer som är stora från början och dessutom växer länge, men det är inte särdeles vanligt.


Och eftersom vi nu är showmaniacs är det inte så lite viktigt för oss att de trivs med det livet, om vi bedömer att de har god showpotential alltså. Jag kan se mycket egenskaper i en katt jag gärna sparar men för den sakens skull passar inte alla på showbanan. 

Ska bli såå spännande att ta ut dessa små och ett par till, om redan ett par veckor. Har faktiskt ingen aning heller vad domarna ska säga. Jag är djupt förälskad i hela U-kullen men vet med mig att de kanske inte helt är traditionella Fife-bengaler ialla detaljer. Men som helhet tror jag nog ändå det ska bli bra =)


Jag ser så mycket va våra välbefästa linjer i dem. Färgerna skulle jag vilja säga härstammar i mycket enda bak från vår första hane och utställningsstjärna Lama, men också är jag rätt säker på att pappa Takoda har ett finger med där. Likaså morfar Romeo och hans far Fauno är ju riktiga gyllenprickar. Det vita underredet har mamma Savannah, liksom hennes mor Cheetah. Och Cheetah har det helt klart från sin mamma Chai som sin tur bär det från sin far Lama, igen då =) Vi hoppas och tror de kommer få behålla det upp i åren, bländvita stannar de nog inte men väl gräddigt underbara! Inte minst benstomme, pannor och de tuffa nosarna har vi älskade Cooper att tacka för, som finns både lite här och där i linjerna.

Mönstermässigt har både pojken här, Uzelot, och hans minksyster som inte är på bild idag, ett superfint flyt och riktigt vilda fläckar. Långt ifrån de "perfekta" rosetterna så många strävar efter men i mina ögon väldigt vackert.   


Syrran Unicornia har ju ett fantastiskt uttryck och huvud överlag, dock lite mindre super i sitt mönster, med en del halvränder tyvärr. Men kan inte få allt, hon är som en glassbakelse ändå, hela hon!   Detta är ju en syster till Lo som är mor och när det föds små missar som liknar sin fantastiska moster bara måste man ju dö en smula!


Rejäla i benstommen är dessa båda två, och underbart rara och tillgivna, syster yster lite spralligare och med mindre tålamod att hänga fint. Men vi övar!

För ett par år sedan hade vi bokat första tjing på en kattungepojke i Australien. Han liknade Uzeloten väldigt i mångt och mycket. Det var en fantastiskt seriös uppfödare och vi fick ha på oss ända tills 4 månader med att bestämma oss.  Efer stor vånda beslutade vi oss att tacka nej pga att killen hade en rejält flat topp och panna.

Det är något vi kämpar med på bengal att komma ifrån och jag kände att jag inte vågade riskera att använda en hane som kanske skulle vara dominant i den förärvningen. Det vet man inte på förhand. Uppfödarvänner sa till mig att hans rosetter inte dög, men det brydde vi oss inte om, för oss var det pannan som sade stopp.


Jag kan ärligt säga att jag ångrat mig mer än en gång, känt mig riktigt tyngd över beslutet hur klokt jag än vet det var. Jag var svårt förstjust i den katten och har senare sett avkommor efter honom som tar andan ur en, typmässigt iallafall. Men visst har pannan ofta gått i gen. Och man är inte gjord av pengar eller plats för den delen heller, så man kan hålla otaliga hanar på ett värdigt och väl genomtänkt vis.


Så kom han då till oss, Uzeloten, så lik min favoritkatt, och tillika med en australiensisk pappa =) OCH med en bättre panna! Vill piiipa lite lyckligt, för oavsett om han får framgång på showbanan vet jag att hans avkommor kommer vara awesome, ifall bengalgudarna vill att han delar med sig den dagen det är dax!


Ni i Stockholmstrakten får gärna komma och säga hej till oss i Sollentuna Rackethall nästa helg! Utställning där och då!


En smärre bildbomb från arton olika vinklar, enjoy! 

 

 

Uzelot framifrån...

 

..och Unicornia bakifrån!

 

Uzelot

 

 

Radarparet!




Unicornia 

 

Uzelot

 

Uzelot

     

 

Unicornia 

   

 

Uzelot

        

 

Uzelot

 

 

Unicornia 

 

Unicornia 

 

Uzelot

     


 
 
Ingen bild

Dania

1 mars 2015 17:05

They are absolutely stunning...WOW

Ullis Lindblom Granlid

3 mars 2015 01:19

Thanks Dania, they are very dear to us!

 
Ingen bild

Veronica

3 mars 2015 09:55

<3 <3 Åh, mina fina älsklingar=).

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ullis Lindblom Granlid - 25 maj 2016 21:41

Just nu tycker vår Kitty att detta är galet kul! Hon blir snabbare och snabbare, så man får lägga godisarna allt längre in mot de första gångerna. =) Tycker ni det ser skoj ut för kissarna? Dessa och många fler fina aktivitetsleksaker till de fyrb...

Av Ullis Lindblom Granlid - 3 maj 2016 15:46

      Heeej alla goda fina vänner!    Nu är det äntligen vår i Skåne på riktigt och jag har ett nytt vårlöfte att bli en kalasbloggare! Tadaaa! Har mycket på gång här på Kungsgarden och vi har såå mycket fantastiska resultat från utställ...

Av Ullis Lindblom Granlid - 13 juni 2015 14:00

  Kungsgarden Apple of My EyeSugen på ett kval i augusti! =)   Som jag nämnde häromdagen har vi ytterligare ett par smågosingar som gärna vill komma med på WW och kommer försöka kvala under augusti och september.  Vår sista möjliga "WW-kull...

Av Ullis Lindblom Granlid - 12 juni 2015 15:11

  Ännu en titel, UNDERBART med titlar ju! Scandinavian Winner SC Absolutely My Own private Idaho Ja jag har ju inget att skylla på mer än den eviga tidsbristen.. Jag menar för att jag missköter min blogg.    Sommaren är äntligen här, ska fö...

Av Ullis Lindblom Granlid - 3 mars 2015 01:20

  The girls and the trophys!      Härom helgen när vi var på utställning i Norrköping så var det även prisutdelning för topplistekatterna från 2014. Vi har ju blivit lite bortskämda med att ha någon gosnos i toppstriden och få hämta pokal...

Presentation


Följ våra oss och prickiga små leoparder i vår vardag och på våra äventyr!

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards