KungsgardenCats, Vardag & Show

Direktlänk till inlägg 18 december 2012

Benstommebygget striving on!

Av Ullis Lindblom Granlid - 18 december 2012 22:00

 

     

Labbar man blir lycklig av! Tacitus är här 4 månader och har precis de tassar och ben jag så 

hett eftertraktar, de här kommer vara rejäla även när kissen vuxen färdigt!




Jag vet ju att jag tjatat om detta massa förut, benstommen på bengaler.  Men jag drar mej oförtrutet vidare genom spinkiga ben och en del riktigt bra, tänker inte ge upp förräns varje kisse född här är en Cooper =) .


Överlag tycker jag nog att det blivit aningens bättre. Det vill säga på den helhet man ser på utställning. Men långt ifrån tillräckligt! Hanarna kan verka lovande men slutar ju till 95% ändå på max 6,5 kg... 

Dit vill jag ha honorna. 

Det är såklart upp till var och en att ha prioriteter i sin avel, och för oss är benstomme ett av  de viktigaste grundfundamenten.

Numera väger i princip alla våra killar 5 kg eller mer vid 6 månader, vilket är en rejäl uppgång sedan starten då de låg på knappa 4 kg. Om jag nu klarar procenträkningen i huvudet så bör det vara en ökning med drygt 25%.

Hmmm detta får mig såklart genast att undra om vi klarar en 50 procentig ökning på lika länge igen?? =P


Jag tycker det är intressant att se på skillnaderna just i växande ålder för sen kommer så många parametrar som kastration och matglad-lat, alt kräsen-aktiv etc in. Även om naturligtvis alla katter har en biologisk slutvikt så kan den ju precis som på oss tvåbenta variera inom en rätt bred marginal. Men första halvåret har de hyfsat samma förutsättningar. Att sedan automatiskt tro att en stor sex-månaders måste bli en jättekatt är ju såklart fel. Där måste man känna sina linjer, vissa är tidigt färdiga och andra sent.


Men om man som vi konsekvent jobbat med ett ganska koncentrerat avelsmaterial och behållt samma linjer genom åren med få men viktiga nytillskott så får man en väldigt homogen grupp katter att titta på och därmed kan vi dra slutsatser i vad som hänt med just våra kissar över tid.


Jag tror som jag sagt inte på detta att springa runt och handla "allt man ser som glimmar", det blir en alltför rörig bas att stå på och man får väldigt svårt att utvärdera vilka för och nackdelar som kommer varifrån..


Men glöm nu inte att allt som jag skriver här är mina funderingar och inget som ska tolkas som att andra ska känna tycka eller påstå att jag talar om hur de ska göra. Det likställs ofta och lätt med att man har pekfingrat åt andra. Var och en avlar efter eget huvud. Och de som väljer att gå långt utanför standarden kan man bara beklaga att det stoppar upp rasens utveckling till en del, men tror på självsanering där. Ju fler fina bengaler som finns så lär sig även sällskapsköpare att se skilland. När det gäller hälsan, ja då pekfingrar jag gärna! Det måste vi alla vara med och ta ansvar för.


Jag har gallrat rätt hårt bland mina honor och tilltänkta  "spara-kissar" just pga att jag ser att benstomme fattas.
Ibland har det bara blivit en kull på en annars fin hona just för att jag tycker ungarna känns som en tillbakagång.

Jag vill att kattungarna ska ha stora höga tassar som ser ut som stora "tofflor" liksom =) Inte långa framåt utan bara massiva och höga. Bakbenen ska se ut på en ungkatt som om de skulle sitta på en vuxen. Då blir det bra. Bröstkorgen ska ha bredd, likaså nacken! MUMS!


De flesta av våra flickor ligger en bra bit över 4,5 kg med den största på 6 kg. Men vi har också några mindre, där jag ser att de föräver sig större än de själva är.  Har sen faktiskt ingen aning om det är görligt, omöjligt eller ens lämpligt att önska sig ännu större katter än Cooper som med sina 9,2 kg är större än allt annat man upplever som "stort". Det får tiden utvisa helt enkelt. Spännande om man kunde se bengalens utveckling om 10 år, så man visste om det var lönt att fortsätta haha.


I allafall så är detta med grovlek något som jag aldrig prutar på vid nyanskaffning. Har just tackat nej till en katt jag hoppades mycket  på, pga av det.  Men vi har fått hem en annan kille där benen inte går av för hackor!

Och förhoppningsvis har vi ännu en på ingång om ett par månader. 

Vi har haft turen (och kunskapen) att ha hanar som överlag lämnar fantastisk benstomme. Förutom Cooper är både Walrossen, hans son Nino och Romeo fantastiskt välbenade individer som dessutom visat sig bära anlag för att verkligen föra det vidare.


Här kommer lite bilder på några av våra egna snyggosar där benstommen sitter som en smäck!


 

Hobbitfötter på samma fyra-månaders!

 

 

     

Här ser man tydligt höjden på "tass-bullarna" =) Tacitus igen.

 

 

   

 Lipton är bara störst överallt..! 5½ månad, 6.1 kg.. Benstomme som normalt sett

även vuxna kissar bara kan drömma om..

 

 

         

Även om Lo inte är någon enormt stor hona så har hon ovanligt rejäl benstomme
för att vara tjej! 
Tassar och överarmar har både bredd och grovlek.

 

 

 

En av våra Romeo-flickor med härlig benstomme! Sunny California,
5 månader och numera tysk medborgare

 

 

 

  
Ännu ett riktigt cool liten kille,Thrax, också han med hobbitfötter! 

 

 

 

 

Nykomlingen Lover med sina muffiga härliga tassar! En riktig liten mummakisse! 

 

 

 







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ullis Lindblom Granlid - 25 maj 2016 21:41

Just nu tycker vår Kitty att detta är galet kul! Hon blir snabbare och snabbare, så man får lägga godisarna allt längre in mot de första gångerna. =) Tycker ni det ser skoj ut för kissarna? Dessa och många fler fina aktivitetsleksaker till de fyrb...

Av Ullis Lindblom Granlid - 3 maj 2016 15:46

      Heeej alla goda fina vänner!    Nu är det äntligen vår i Skåne på riktigt och jag har ett nytt vårlöfte att bli en kalasbloggare! Tadaaa! Har mycket på gång här på Kungsgarden och vi har såå mycket fantastiska resultat från utställ...

Av Ullis Lindblom Granlid - 13 juni 2015 14:00

  Kungsgarden Apple of My EyeSugen på ett kval i augusti! =)   Som jag nämnde häromdagen har vi ytterligare ett par smågosingar som gärna vill komma med på WW och kommer försöka kvala under augusti och september.  Vår sista möjliga "WW-kull...

Av Ullis Lindblom Granlid - 12 juni 2015 15:11

  Ännu en titel, UNDERBART med titlar ju! Scandinavian Winner SC Absolutely My Own private Idaho Ja jag har ju inget att skylla på mer än den eviga tidsbristen.. Jag menar för att jag missköter min blogg.    Sommaren är äntligen här, ska fö...

Av Ullis Lindblom Granlid - 3 mars 2015 01:20

  The girls and the trophys!      Härom helgen när vi var på utställning i Norrköping så var det även prisutdelning för topplistekatterna från 2014. Vi har ju blivit lite bortskämda med att ha någon gosnos i toppstriden och få hämta pokal...

Presentation


Följ våra oss och prickiga små leoparder i vår vardag och på våra äventyr!

Senaste inläggen

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards