KungsgardenCats, Vardag & Show

Alla inlägg den 23 september 2012

Av Ullis Lindblom Granlid - 23 september 2012 22:15


Blogg tillhörande kungsgardencats : Vardag & show i vårt bengalkatteri..., Randigt + randigt = prickigt!!

Ibland blir det mitt i PRICK av  det man hoppas =)

Ja visst är detta med avel en gåta.. Genetik kan ju göra vem som helst förbluffad..

Nu i sommar har vi haft en drös små kattungar här. Inte minst intressant för en avelsnörd som mig att vända å vrida på fenotyp o genotyp och begrunda resultaten..
En kombination som vi gjorde hade i princip helt stripefria linjer i tre generationer ( alltså inga sträck på bålen i mönstret) utan idel ädel spottar och rosetter.. Vad fick vi?? Jo en hel kull där samtliga små vackerungar hade både en och två tydliga stripes..! {#} Jag måste säga att det var oväntat. Men läraktigt.
Nu är min senaste undran i Intresseklubben för insnöande på bengalmönster huruvida arvbarheten i dessa stripes möjligen skulle kunna vara mindre befäst än om det funnits i flera led bakom??? Eller är liksom en stripe en stripe...? om ni fattar.. {#}
Antagligen, gissar jag. Men vore spännande att få se.
Dock skulle nog alla i kullen då behöva gå vidare i avel och lämna ett par tre kullar var innan någon lite mer adekvat utvärdering kunde göras. Och ja ni som känner mig vet ju att det kommer ju knappast att hända då.  {#}

Men sen å andra sidan, gjorde vi en parning där jag förväntade mig en hel del stripes.. Pappakatt, vår El Niño har en retfull tydlig stripe på var sida, och mammakatt Strawberry har en.. Nu är det ju naturligtvis inte världens undergång, men visst är det harmoniskt och snyggt när det är idel prickigt!

Gissa vad! Ut kommer sex små raringar, och knappt en endaste stripe i sikte! {#}

Jo naturligtvis på vår keeper sitter en retfull en {#} Men på henne sitter också så mycket annat som är vackert så det må va så hänt. Men överlag, wow så coolt måste jag säga! Vi är så glada att ha ngt efter Mystic & Walle att få para lite med och han har verkligen inte gjort oss besvikna!
Det mesta va hans härliga typ verkar ha stark förärvning, så därför så mycket mer trevligt att stripesen inte verkar ha det.. Bara för att jag nu resonerar såhär får han väl en zebrakull nästa gång då {#} Men men, vi vet att det går iallafall!

Haku, en brunspottad kille i goshögen har en alldeles fantastisk päls med runda vackra rosetter i lagon storlek och superflyt, inte ett endaste streck iskte! Likaså har snöpojken Milo ett andlöst vackert rent mönster. Det ska bli så roligt att se dessa och deras syskon växa upp! Vi hoppas såklart på bilder från de utflyttade.. *hint hint* {#}

Jag skulle gärna lösa gåtan om hur saker o ting ärvs haha, tänk om det liksom bara handlade om att knäcka koden så var saken biff...! Men jag antar att det är genetikens under och hemligheter som gör att man tom kan snöa in på uppfödning av bananflugor, med och utan krullade vingar...{#}


Haku en riktig päls-kling!

Blogg tillhörande kungsgardencats : Vardag & show i vårt bengalkatteri..., Randigt + randigt = prickigt!!


Snöprisen med supersviden!

Blogg tillhörande kungsgardencats : Vardag & show i vårt bengalkatteri..., Randigt + randigt = prickigt!!


Stolt far!
Lyckligt ovetande om sin ngt mindre attraktiva rand ..

Blogg tillhörande kungsgardencats : Vardag & show i vårt bengalkatteri..., Randigt + randigt = prickigt!!


Presentation


Följ våra oss och prickiga små leoparder i vår vardag och på våra äventyr!

Senaste inläggen

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29 30
<<< September 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards