KungsgardenCats, Vardag & Show

Alla inlägg den 22 november 2012

Av Ullis Lindblom Granlid - 22 november 2012 19:00

 

En bild på lilla Linet kommer imorgon hoppas jag.. Hon är lite uppskakad och rädd nu.


Ok, som vanligt kan jag inte låta bli.. Har fångat in en rädd men inte helt människoovan liten kisse, troligen född i våras. Hon har ätit mat på vår tomt ett tag (ja jag står inte ut med att de hemlösa katterna går hungriga i kylan så vi lägger ut mat varje kväll, på dagtid hjälper skatorna till att äta vilket jag inte är lika glad för)

Sista veckan har hon kommit full av skrapsår alt skabb av ngt slag. Det har accelererat rejält de sista dagarna o hela lilla kissen var igår bara ett enda stor kletit o blodigt skrapsår..  ..

Lurade henne intill mig i morse med hjälp av blötmat och fick klia hennes nacke.. visste att jag bara skulle få en chans att fånga, sen skulle ju förtroendet va väck för evigt.. Men jag fick fatt i nackskinnet och trots vilt sprattel o skrik kunde jag ploppa ner henne i buren jag förberett och ställt på högkant. Trodde hon skulle pressa sig ut genom gallret o komma ut i små fyrkantiga kuber så panikig som hon blev  , men vi tog oss till vet iallafall!
Nu är hon sövd och kontrollerad, öronskabb såklart men på kroppen tycker de mer det ser ut som sår av trauma (bilolycka isåfall antagligen), men vi vet inte än. Så hon rakas och heltvättas och får en behandling mot skabb/ohyra, Frontline och Stronghold. Antibiotika också utifall det är en infektion i sårytorna. Det skall hon ha i 10 dagar, och behöver såklart vara inomhus tills dess. Hon är duktigt avskalad nu också så hon har inget skydd mot kylan.

Och nu kommer mitt problem, var ska jag ha henne?? Jag kan ju absolut inte ha henne alls i närheten av mina bengaler. Vågar inte heller stänga av ett rum. Hon måste få ett utrymme där vi inte har våra andra katter alls. Just nu känns det nästan omöjligt att lösa. 


Så om någon här i Skåne känner att de har viljan och orken att ta hand om lilla Linet (ja nåt skulle hon ju heta, och hon har både pälsfärg o kvalitet av lin tycker jag, lite gråbeige och sträv...) och vårda henne frisk vore vi oerhört tacksamma.

Ett badrum under behandlingstiden skulle vara perfekt. Lätt att hålla rent och lagom stort.

Hon är snäll och spinner om man klappar henne   . Men hon är inte förtrogen med männsikor i så stor omfattning utan blir rädd om man gör plötsliga rörelser. Men hon har alla förutsättningar att bli en underbar familjekatt. Jag är glad om vi bara hittar ett jourhem till att börja med så kan jag ta på mig att hitta ett hem sedan. Om du vill eller har nån snäll mamma el dyl kanske, som vill.. Hör av dej! ullis@kungsgardencats.se


Vet ju inte vad hon råkat ut för eller om det är ohyra så är väl risken stor hon går tillbaka "dit" och blir smittad igen. Så märkligt bara för här springer en del lösa katter plus att vi har två egna stallkatter och de är alla i bästa kondition. Men befarar att ett stall en bit härifrån som har total okontroll på sin "kattuppfödning" kan vara källan... När det dyker upp herrelösa små vildkatter i byn brukar de komma därifrån. Blir såå oändligt trött på detta att man tydligen inte vet om hur man begränsar katters fortplanting??? Märkligt eftersom deras hästar naturligtvis kastreras! Måste väl ändå vara såå mycket bättre att kastrera 4-5 katter EN gång än att varje år få leka bödel åt små oskyldiga eller alternativt låta dem gå ett okänt öde tillmötes.. ???     


Fortsättning följer....

Presentation


Följ våra oss och prickiga små leoparder i vår vardag och på våra äventyr!

Senaste inläggen

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29 30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards